מדריך פורים בריא – איך לשמור על הבריאות והגזרה ומה לשים במשלוח מנות?

מכל החגים שלנו, פורים הוא החג הכי שמח וגם הנדיב ביותר בממתקים, שזה אומר – הכי פחות בריא לנו.

אז מה עושים? הולכים למסיבה ללא משלוח מנות? פוסחים על אוזני המן? החכמה היא לאזן בין מנהגי החג השמח לבין שמירה על הבריאות שלנו.

לפני הכל איזון

כמו בכל חג, זכרו שניתן לצאת מהאיזון כל עוד זוכרים לחזור לאחר מכן לשגרה בריאה. אנשים רבים מרגישים שהם חוטאים כשהם אוכלים ממתקים או אוזני המן, ואז מרגישים שהנפילה הזו היא פתח להמשיך באורח חיים לא בריא. העניין הוא לבחור ב״נפילות״ יזומות. להרשות לעצמכם מדי פעם אוזן המן, לזכור שזה לא כל יום וזה בסדר, אבל גם פה לבחור את הבריא יותר, לאכול במידה, ולזכור את יום המחר. והכי חשוב – בשמחה וללא רגשות אשם.

באיזו אוזן לבחור?

המאכל הרשמי של החג הוא ללא ספק אוזן המן והיום יש אינספור טעמים ווריאציות שונות. אז מה לבחור לפני הכל?

יש לשים לב ל-4 אספקטים וכמובן שעדיף להכין לבד בבית:

  1. סוג הבצק – אם יש אפשרות כמובן שעדיף קמח כוסמין, שיפון, מלא וכו׳, על קמחים לבנים פחות מזינים.
  2. עובי ואיכות הבצק – ככל שעובי הבצק יותר דק, יותר טוב. העדיפו להשתמש בשומן צמחי על פני חמאות ומרגרינות.
  3. המילוי – שיהיה כמה שיותר טבעי. תמרים או שוקולד מריר.
  4. כמות הסוכר. נסו להפחית בסוכר ככל שניתן. במידה ואתם קונים את אזני ההמן שלכם, הסתפקו בכמות קטנה, אחרי ביס אחד או שניים, לשאר כבר יש בדיוק את אותו הטעם.

הימנעו מנשנושים בחג

שמרו על התפריט המאוזן שלכם גם בחג ונסו לא לנשנש בנוסף אליו אלא להחליף ארוחה בארוחה. לדוגמא: נניח שאתם רגילים לאכול בשעה 4 פירות, או חטיף בריאות, החליפו אותו באופן חד פעמי עם אוזן המן. היו מחושבים ומדויקים על מנת לא לחרוג ולפגוע בבריאות.

משלוח מנות בריא

מטרת משלוח המנוח היא קירוב הלבבות ונתינה, אך עם השנים הפכו משלוחי המנות לגדושי ממתקים מכל מיני סוגים. במידת האפשר – תבחרו להכין לאהובים שלכם משלוח מנות בריא שכולל פירות מתוקים ויבשים, אגוזים וממתקים בריאים מפירות יבשים ואגוזים, או שתשלבו את הממתקים עם מאכלים בריאים, פירות וממתקים עם פירות יבשים. לספורטאים שביניכם, ניתן גם להוסיף חטיף חלבון של הרבלייף בטעם שוקולדי שמרגיש ממתק אך גם מזין את הגוף בצורה טובה ומועיל ברמת האנרגיה והשריר.



הגזמתם עם הסוכר?

אם יצא שהפרזתם עם הממתקים, זה הזמן להתאזן. אז איך עושים את זה? סוכר הוא בעצם אנרגיה, ומומלץ לנצל אותו למטרת דלק לפעילות גופנית ארוכה יותר מהרגיל או עוצמתית יותר מהרגיל. למשל: נסו להוסיף סטים או חזרות לאימון הכוח שלכם או להאריך את ההליכה/ריצה היומית שלכם. אם אתם רגילים ללכת במשך 45 דקות, הוסיפו לעצמכם חצי שעה אקסטרה. ואם אתם לא רגילים לזוז, אולי הסוכר יתן לכם אנרגיה וכוח להתחיל.

אל תעמיסו סוכר על סוכר

השתדלו להימנע בימים אלו שמועדים לאכילה רבה של סוכרים, מלהוסיף עוד סוכרים כמו למשל דרך שתייה ממותקת, רטבים לסלט או למאכלים שונים, רסק עגבניות, ושאר מאכלים מעובדים שהסוכר מתחבא עד שלעיתים לא מורגש. נסו להקפיד בימים אלו על תזונה נקייה ועשירה בפירות וירקות שגם עשירים בסיבים תזונתיים שעוזרים בעיכול ובפינוי הפסולת מהגוף וגם עוזרים לתחושת שובע מוגברת. הקפידו על שתייה מספקת של מים וזכרו שמתוק תמיד יגרום לעוד חשק למתוק ולכן כדאי לזכור לעצור בזמן.

זהירות עם האלכוהול 

בחג פורים נוטים לשתות יותר אלכוהול, רק זכרו לא לשתות שום משקה אלכוהולי על בטן ריקה, להעדיף כוס יין אדום מאשר וודקה או שתייה חריפה אחרת, להרבות בשתיית מים וכמובן – לא להפריז בשתייה, כי שתיית אלכוהול פוגעת בכבד, בקיבה, בכושר העירנות והריכוז וגם מכילה לא מעט קלוריות.

*מוצרי הרבלייף אינם מיועדים לטיפול, ריפוי, אבחון או מניעה של מחלות כלשהן.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
13-05-2021
מלחץ להרפייה: 10 טיפים שיעזרו לכם להירגע
תזונה
09-05-2021
25 טיפים קטנים וחשובים למי ששומר על חיטוב בחג שבועות
מתכונים
04-05-2021
עוגת ריקוטה ופירות יער
תזונה
03-05-2021
ילדים במשקל תקין: 8 דרכים לגרום לילדים לחיות בריא יותר
תזונה
29-04-2021
מה הבעיה בדיאטות ואיך אפשר לרדת במשקל בלעדיהן?
מתכונים
27-04-2021
מתכון להכנת שייק תות שוקולד
ספורט
22-04-2021
10 דברים שאתם חייבים לדעת על אימונים בגיל השלישי
ספורט
19-04-2021
19 דרכים להעלות את המוטיבציה לאימונים