המדריך לפסח בריא: איך נשמור על הבריאות בחג החירות?

מדי שנה אנחנו מבטיחים לעצמינו: השנה לא נשמין בחג, השנה נשמור על הבריאות, השנה נקפיד, ובפועל? זה לא תמיד ככה. האוכל טעים מדי, מפתה יותר לשבת עם המשפחה והחברים מאשר להתאמן, והנה עובר לו עוד חג פלוס כמה קילוגרמים של מצות ופינוקים. אז איך נמנע מזה השנה ונצלח את החג הזה בבריאות ובלי רגשות אשם? קבלו 10 טיפים שיעזרו לכם לתכנן את החג הזה בריאותית:

  1. מתחילים בתזונה בריאה כבר לפני החג – אנחנו רוצים להכין את הגוף לתזונה בריאה וקלה. לצמצם את הקיבה ולהרגיל את הגוף לכמויות קטנות יותר ובריאות יותר. במקום לזלול חטיפים, נעדיף לאכול סלט בינוני, במקום לאכול סיר קינואה, נרצה לאכול מנה מדודה של כמה כפות קינואה. חשוב גם לאכול מנות שהן בריאות וגם לשמור על גודל מנות מדודות. יש חשיבות רבה להכנה של הגוף שלנו כשבוע לפני החג כי ככל שגודל הקיבה שלנו יהיה גדול יותר, כך נאכל יותר לאורך החג. חשוב לזכור שהקיבה שלנו היא כמו כל שריר, אבל כזה שמגדילים בקלות, ויותר קשה להקטין.
  2. לא מגיעים רעבים לערב החג – כמה דובר על העניין הזה, הרי אוכלים כל כך הרבה בערב החג, לא עדיף לנו לחסוך את הקלוריות שלפני ופשוט לא לאכול? אז נכון שלא כדאי לאכול הרבה בליל הסדר וכך גם לגבי החג השני ולאורך כל ארוחות החג, אך נסו להימנע מהלגיע מורעבים לשולחן החג. אכלו משהו קטן ובריא, ואל תגיעו ממש על בטן ריקה.
  3. התחילו בירקות – הגענו לאוכל ומתחילים להעמיס את הצלחת. מה תלקטו קודם? מומלץ לחכות שניה עם הפחמימות והחלבונים ולהכין לעצמכם צלחת עם סלטים בריאים ושפע של ירקות טריים. הירקות יעזרו לכם למלא את הקיבה במזון בריא עתיר ויטמינים ומינרלים, ישביעו ויעזרו לכם להגיע למנה הבאה בלי להתנפל עליה, שזה לא פחות חשוב.
  4. מתארגנים על משהו בריא – בין אם אתם המארחים ובין אם אתם מתארחים, תדאגו לעצמכם מראש עם מאכלים בריאים ומזינים. אל תסמכו על המארחים והמתארחים והיו אלו שמביאים את הסלט והירקות הבריאים, אלו שמבשלים ללא שמן וסוכר. אל תשכחו להכין משהו שאם תגיעו למצב שלא תמצאו משהו טעים ובריא לאכול, תהיה לכם האופציה שלכם.
  5. כן למצות אבל בריאות – בדיוק כמו שיש לנו אפשרות לבחור איזה לחם נקנה ביומיום, היום יש גם שפע של אפשרויות בחירה בכל מה שקשור למצות. במקום לבחור במצות הרגילות, חפשו את המצות עם הקמחים המלאים, קמח שיפון או כוסמין ונסו לא להרבות בצריכתן ולזכור שהן מכילות יותר קלוריות מלחם.
  6. במקום לספור קלוריות, סופרים מה נכנס לפה – אין ספק שבחג החירות, אנחנו בהחלט נותנים הרבה חירות למה שנכנס אלינו לפה, אבל חשוב לזכור לשים לעצמינו גבול ולהיות במודעות למה שנכנס לגוף שלנו. בחרו באוכל נקי ובריא על פני מזון עתיר סוכר או מעובד. יש חשיבות גדולה למה נכנס לפה. מאכלים בריאים כמו פירות וירקות, מתעכלים מהר יותר, נספגים טוב יותר וגורמים לנו להרגיש טוב יותר.
  7. בוחרים בשתייה חכמה – אל תבזבזו קלוריות מיותרות וסוכר מיותר על משקאות ממותקים. שתו מים והפרידו את השתייה מהארוחות. הקפידו על שתייה מספקת של מים של 8-10 כוסות מים ביום.
  8. מקזזים בחכמה – אכלתם יותר מדי בערב החג? בארוחת החג שאחרי? קזזו ביום שאחרי. יש לנו הזדמנות לתפוס את עצמינו למחרת ולמנוע את ההשמנה. בכל פעם שאנחנו אוכלים יותר ולא מקזזים אפילו במקצת, אנחנו מוסיפים עוד קצת למעגל ההשמנה. בחרו בבריאות לפני הכל ואם הפרזתם, זה לא נורא, כל עוד זוכרים לאכול קצת פחות, לוותר על עוד קינוח, להרבות בפירות, ירקות ושתיית מים.
  9. אכלו עם הקיבה ולא עם העיניים – כמה פעמים אנחנו אוכלים יותר כי יש הרבה שפע? כי מתחשק לנו גם מהבשר הזה וגם מהדגים וגם מהאורז הזה והשני ומכל התוספות והסלטים ולטעום מכל הקינוחים? כולנו אוהבים לאכול עם העיניים ולכן עלינו להיות ערים לכך ולהתנהל בהתאם. כלומר – רגע לפני שמתחילים לאכול, להסתכל על כל מה שמציע השולחן ולבחור במזון שאתם רוצים לאכול ושגם יעזור לכם להרגיש טוב. אפשר לטעום מכל דבר אבל לזכור שלשאר יש כבר את אותו הטעם אז לא להפריז באכילה. הקשיבו לקיבה, היא מדברת, ובמיוחד כשמספיק לה.
  10. ספורט וכמה שיותר – הדרך הכי טובה להרגיש טוב לאחר ארוחות החג היא להרבות בפעילות גופנית, גם אירובית וגם אנאירובית. מעבר לאימונים שחשוב להוסיף בכל הזדמנות, הוסיפו גם טיולים רגליים, הציעו להיות לעזר במטבח, היו פעילים עם הילדים ככל שניתן וחפשו להיות כמה שיותר בתנועה וכמה שפחות בישיבה.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
13-05-2021
מלחץ להרפייה: 10 טיפים שיעזרו לכם להירגע
תזונה
09-05-2021
25 טיפים קטנים וחשובים למי ששומר על חיטוב בחג שבועות
מתכונים
04-05-2021
עוגת ריקוטה ופירות יער
תזונה
03-05-2021
ילדים במשקל תקין: 8 דרכים לגרום לילדים לחיות בריא יותר
תזונה
29-04-2021
מה הבעיה בדיאטות ואיך אפשר לרדת במשקל בלעדיהן?
מתכונים
27-04-2021
מתכון להכנת שייק תות שוקולד
ספורט
22-04-2021
10 דברים שאתם חייבים לדעת על אימונים בגיל השלישי
ספורט
19-04-2021
19 דרכים להעלות את המוטיבציה לאימונים